+ Besvar emne
Side 1 af 3 1 2 3 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 40 af 117

Emne: Nutman worklog (Update: 21/06/2010 - 2 updates på samme tid!)

Modderfucker Nutman's avatar
    Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Nutman worklog (Update: 21/06/2010 - 2 updates på samme tid!)

Projekt: Nutman

Sponseret af:

Jeg gik i marts 2008 og legede lidt med tanken om at prøve vandkøling i min daværende computer (S478, 2.8 GHz P4, etc.).

Jeg fik fat i et Thermaltake BigWater 735 og skulle til at bygge skidtet ind i mit gaaaamle casemod (se billeder her og her).

Jeg havde fået lavet 120mm huller i mit Codegen jern-kabinet, da jeg fik chancen for at købe en billig computer i et sort Lian-Li PC6070 kabinet.

Det tog IKKE lang tid at beslutte mig for at sælge det gamle skidt og gå igang med den nye computer...

Idéen om vandkøling blev droppet i 1. omgang, da finanserne ikke rigtigt var der til at føre det ud i livet.

Der var egentligt ikke rigtigt nogen idé med computerens udseende fra starten - jeg vidste bare, at jeg ville sørge for, at den blev temmelig stille, effektivt kølet og godt stylet - hvilket vil sige, at jeg skulle igang med at hænge HD'en op i brede tøjelastikker (ligesom i mit gamle kabinet), der skulle indkøbes lydsvage blæsere (som skulle monteres med silikonestifter), der skulle indkøbes UV lys, UV farve, kraftige lysdioder, lysdiodesokler + fatninger, osv., osv....

Anyway, det var egentligt IKKE planen, at der skulle laves en worklog, men et godt stykke vej henne i projektet syntes jeg egentligt, at jeg havde brugt SÅ meget tid og energi, at det ville være lidt synd ikke at have dokumenteret fremgangen. Derfor er der ikke billeder helt fra projektets start... Jeg skal dog prøve at forklare, hvad der er sket indtil nu.

Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg tilsyneladende er RET pernitten og puritansk (ihvertfald mht. casemodding, heh..), så hver enkelt løsning skulle være tæt på perfekt og passe godt med min idé om det endelige resultat.

Allerførst havde jeg besluttet mig for at sleeve samtlige kabler i computeren - jeg begyndte med PSU'en. Ud til Studiedata og købe sleevingkits (da kabinettet er sort, synes jeg at en kombination af sort og UV-reaktiv grøn sleeving ville passe godt... hvilket jeg senere fik ret i... og var heldig med! Læs mere...) og så ellers igang med at prøve det.

Enhver, der har prøvet sleeving vil nok nikke genkendende til, at det er piece of cake at rode med Molex-connectors, mens det er dødens pølse at afmontere ATX-stikket, EPS stikket, osv.. Jeg kan bekræfte, at således forholder det sig! Efter at have knækket specialværktøjet til ATX-stikket og efterfølgende at have repareret dette på bedst mulig vis, kunne jeg fremvise utallige sår og rifter på mine fingre og der var optræk til adskillige vabler på tommelfingrene!

Med lidt øvelse kom der dog gang i afmonteringen af disse stik og samtlige stik blev erstattet af UV-reaktive grønne ditto (hvor det nu var muligt). Jeg besluttede mig for IKKE at sleeve selve ATX-kablet, da Enermax i forvejen havde gjort jobbet nogenlunde - sådan da....

Nuvel, resten af kablerne blev sleevet (og klippet af/forkortet. Ingen grund til at have flere kabler hængende, end man har brug for, vel?) og det var her, jeg fandt ud af, at jeg er RET puritansk, for jeg opdagede, at jeg synes at det ser grimt ud, når man kan spotte ledningerne igennem sleevingen. Ergo måtte jeg proppe krympeflex om kablerne inden der blev trukket sleeving udover. Resultatet er, at kablerne er lidt stive i det, men det ser meget bedre ud på denne måde, synes jeg.

Tip: En gammel hårtørrer er PERFEKT til at krympe krympeflex med!

Studiedata har krympeflex fra AC Ryan på ruller og det er ikke specielt dyrt pr. meter - og så er det dejligt tyndt, ret fleksibelt og nemt at udvide, skulle man have brug for det under monteringen.

Andre kabler i computeren skulle også sleeves, bl.a. det brede P-ATA-lignende kabel, der løber fra mit lydkort (TerraTec DMX 6fire 24/96) op til 5.25" breakout boksen. Jeg kunne jo ikke afmontere dette stik (turde ihvertfald ikke) og turde heller ikke at dele kablet op ved at skære hver leder fri fra naboen, så løsningen blev at "folde" kablet sammen, så det tilsidst var ca. 1,5 x 1,5 cm. tykt. Det er svært at beskrive, hvordan det lykkedes, men se dette billede, som jeg fandt på internettet:

Der er også masser af guides på internettet, der beskriver processen.

Dernæst bøjede jeg det ene stik parallelt med kablets løberetning og kunne nu føre sleeving og krympeflex indover stikket. Krympe, krympe, krympe og så fik jeg dette resultat:

Ikke HELT perfekt, men fint nok, taget i betragtning af, at næsten alle synlige dele af kablet er sleevet.

De originale Lian-Li blæsere fik også sleevet deres kabler:

Så blev der indkøbt en original Lian-Li kabinetside med premodded vindue hos HK Automation - og hold nu op med at rakke ned på projektet, fordi der er brugt en premodded kabinetside. Jeg synes faktisk, den passer godt til projektet, da den er dejlig stilren og popnitterne falder godt ind i min idé:

Der skulle monteres UV katoder og disse kommer ofte i pakker med 2 katoder, 1 inverter og en PCI-bracket med tænd/sluk knap. Det skal lige siges, at jeg havde 1/2 UV sæt i forvejen (1 katode + inventer + PCI-bracket). Jeg besluttede mig hurtigt for, at min tænd/sluk knap skulle sidde foran, da jeg ikke har sååå meget plads til at rode bagved computeren, når lyset skal enten tændes eller slukkes. Jeg tænkte længe over, om det overhovedet var nødvendigt at kunne tænde og slukke UV lyset, men kom frem til, at det da var en sød lille feature... og så er det jo også modding at sætte en ekstra knap i fronten, så der var alligevel ikke så meget at betænke sig over!

Frem med boremaskine og fil, og så blev knappen flyttet fra PCI-bracket'en til en af de tomme 3.5" frontblænder:

Jeg synes, jeg ville have lidt mere UV-lys, så jeg fik fat på et helt sæt hos Studiedata. Dvs. nu havde jeg så 3 katoder i alt. De 2 katoder fra Studiedata-sættet lyser dog ikke helt så kraftigt som det halve sæt, jeg havde i forvejen, så de ryger ind øverst i kabinettet, for at skabe stemning oppefra.

Den UV katode, jeg ejede i forvejen, blev placeret i bunden og bruges dermed til at lyse stort set alle UV-reaktive ting i kabinettet op med nedefra og forfra.

Ledningerne blev loddet på tænd/sluk-knappen, så den hhv. tænder og slukker for begge invertere på samme tid. Inverterne blev sat fast foran på 3.5" boksen med velcrobånd. Jeg er ikke helt sikker på, at de sidder bedst dér, rent æstetisk... er det åndssvagt, at man kan se inverterne gennem sideruden?... hm... men dér sidder de altså, indtil videre...

Alle katoder er blevet placeret vha. 3M Dual Lock velcro - det er sådan noget velcro, der består af bittesmå T-formede kroge, istedet for det "almindelige" velcro, der jo består af løkker og kroge. Det er uhyggeligt solidt og bruges bl.a. af musikere til at fastmontere gear med, så det ikke rykker sig rundt under koncerter, etc. Det fås for 120 kr./mtr. hos Aage.dk - det er ca. 3 cm. bredt....

Jeg planlægger at skaffe en ekstra UV katode på 15 cm., som kan sættes i den tomme plads i den ene converter. 15 cm., fordi den så kan placeres langt flere steder i kabinettet - evt. på tværs, istedet for på langs, som er nødvendigt med 30 cm. katoderne...

Aaaaaanyway... (Er I der stadig? Hallo?... Er der nogle frække tøser på linien?) ... videre!

Alle de UV katoder skulle jo ligesom også have ting at lyse op, så der blev indkøbt nogle AC Ryan kabler hos Studiedata:

Så var vi en tur i Berlin henover Kr. Himmelfartsferien, og dér blev indkøbt grøn UV farve og 3 stk. Nanoxia blæsere (fordi de er federe end de originale Lian-Li), som....ARGH! Læser lige dette på Nanoxia.com:

"NANOXIA - CLOSED

nanoxia will be discontinued.

The ex european distributor xen micro GmbH registered the trademark nanoxia against all aggrements on their own name.
    All products wich will come with the nanoxia trademark on the market will not be original "nanoxia" products.

the original founder and engineer behind nanoxia - May 08"

Nå, hyggeligt... jeg nåede lige at få 3 stk. 1600 RPM 9dBa 80mm blæsere i bulk til 6,99 EUR/stk. Jeps, skulle ikke bruge den ellers medfølgende blæserstyring til noget, så jeg valgte bulk-versionen.... og disse blæsere er faktisk grønne OG UV-reaktive. Det var derfor, at det var heldigt, at jeg havde valgt UV-reaktiv grøn sleeving, for det passer som fod i hose med disse blæsere.

Købte også lige Coolink antivibration bolts dernede. De er desværre blå, men det går vel lige.... (købte alle delene hos KM Elektronik på Alexanderplatz. Kan anbefales!)

Jeg manglede også nogle originaldele til mit tower.

Manglede HD-rack og kabinetblæser, der sidder foran grafikkort. Nå, efter at have ledt nettet igennem og forgæves forsøgt at indkøbe disse dele på hwt, hol, tweak og tweakup, fik jeg fat i Dan fra Studiedata, der inviterede mig ud til at rode kælderen igennem. Og jeg fandt sørme delene derude!!! Det er altså super kundeservice!

Delene blev så slebet med vandslibepapir (korn 800, købt i Silvan til 9,95 kr./ark) på den synlige side, og dernæst poleret op med Autosol (29 kr./tube hos T Hansen)- det er alligevel liiidt hårdt arbejde . De bliver ikke SPEJLblanke af denne behandling, men blanke NOK og passer godt til resten af alu-kabinettet. Husk at slibe i samme retning og dernæst SLUTTE poleringen med at pudse i SLIBE-retningen. Det gav ihvertfald det bedste resultat for mig, da Autosol faktisk efterlader sig småbitte ridser, som mit puritanske ego naturligvis ikke kunne leve med... skal man HELT væk med ALLE ridser og striber, har jeg hørt at Slibol skulle kunne klare det sidste. Men altså... jeg ville ikke have et spejl, men nærmere en finish, der passer godt til kabinettets ydre (eloxeret alu) og indre (børstet alu).

Og ja, der er fedtede fingre på! De bliver poleret væk, når der tilsidste skal tages "Projektet er færdigt"-billeder...

Der blev også indkøbt en Arctic Cooling Freezer 7 Pro hos HK Automation til CPU-køling. Dén gad jeg dog ikke pudse op...

Diverse mærkater blev monteret i kabinettets indre, så de ikke skæmmer kabinettets ydre look...

Så fik jeg en idé, jeg ikke har set før: Jeg ville male kanterne af udvidelseskortene med UV farve!

Som sagt, så gjort.... nu leder jeg efter andre ting, der kan farves, uden at det helt overtager designet...

I mellemtiden var det blevet mere og mere nødvendigt med en PSU til at teste lysdioder, blæsere og UV katoder med, så en gammel Amiga 500 PSU blev moddet til at levere +12V og +5V via et almindeligt Molex-stik.

Og ja, efterhånden var der blevet RET rodet på arbejdsbordet (senere blev det dog langt værre!)

Tog også nogle billeder af "lageret" (skal I bruge kabinetter eller PSU'er, skal I bare sige til, som I kan se)

Nå, nu kommer det hidsige så.... Lysdiode-belysning!

Man kan jo ikke belyse alt med UV katoder, så jeg smuttede ind til Brinck Elektronik og købte 5 stk. kraftige 5mm blå lysdioder, samt 2 stk. UV 5mm lysdioder og diverse fatninger, sokler, for-modstande og kabler.

Jeg valgte blå lysdioder, dels fordi kabinettets power-LED er blå, og dels også fordi jeg godt kan lide blandingen mellem UV grøn og blå i et sort/alu kabinet.

Der skal laves 2 monteringsprofiler, som skal sidde inde i HD-racket, under HD'en. Det er meningen, at der skal sidde 2 lysdiode-fatninger i hver monteringsprofil. Den ene fatning (med UV lysdiode) i hver profil skal pege ind mod blæserne, mens den anden fatning (med blå lysdiode) i hver profil skal pege bagud, for dermed at lyse ud i kabinettet, under HD'en...

Her kan I se, hvordan det er idéen, det skal komme til at se ud. OG I kan også se HD-ophænget, som jeg selv har fundet på...

Som I kan se, har jeg også forskellige LED-fatninger.

Fatningen med glaslinse er FED, men nærmest umulig at skaffe. Jeg købte den hos Brinck Elektronik ved et rent lykketræf, men de havde kun 1 tilbage. De ville dog bestille 10 ekstra hjem, men da de ankom, viste det sig at være "almindelige" reflektor-fatninger. Nå, det går nok. Jeg skal nok finde en mulighed for at anvende glaslinse-fatningen. Jeg pusler lidt med noget à la "Terminator øjet"... mere om det senere!

Jeg udtænkte en simpel 90 graders profil for montering af disse lysdioder i HD-racket og ville bruge et udtjent CD-rom drev til formålet.

Ja, resultatet blev pissegrimt (pardon my french) og umuligt at slibe til, så det så pænt ud....

Jeg besluttede mig for at sådanne vinkel-profiler i Silvan (og maskinskruer til at skrue dem fast med), for dernæst at bore de rette huller selv - disse profiler ser meget bedre ud, synes jeg (har desværre ikke noget billede af dem inden de blev modificeret).

Nu skal de bare bores ud til 8 mm., så fatningerne kan sidde der.

Jeg besluttede at flytte inverterne, for jeg syntes som sagt, at de sad lidt åndssvagt placeret.

Nu sidder de lidt mere "out of sight, out of mind" og er blevet monteret med 3M Dual Lock velcro.

Den ene sidder ovenpå indsugningsblæserne, mens den anden sidder på den side af 3.5" racket, som man ikke kan se gennem sideruden.

Har også indkøbt 2 nye kraftige blå 5 mm. lysdioder, samt 2 nye UV 5 mm. lysdioder - købte disse hos fyren bag leds4all.dk.
    Disse er NOGET kraftigere end de lysdioder, som jeg købte hos Brinck Elektronik - ikke alene er de blå lysdioder MEGET kraftigere i lysstyrken, men UV lysdioderne er også meget bedre til at lyse UV-reaktive ting op. Jeg mistænker lidt Brinck Elektronik for at have solgt mig violette lysdioder, som ligger lige efter UV lys i farvespektret, men det er jo svært at bevise. Anyway, de "violette" lysdioder KAN godt lyse UV-reaktive ting en smule op, så jeg skal nok få brugt dem et eller andet sted...

Satte 2 af de blå 5mm lysdioder fra Brinck Elektronik i fronten af kabinettet, så de lyser ind i kabinettet.
    Det ser OK ud - det endelige resultat står vist først helt frem, når maskinen er helt samlet. Og ja, benene skal naturligvis klippes kortere, så de næsten ikke kan ses, når soklen sidder på.

Nå, så fik jeg boret huller i LED-holderne, sat fatninger og dioder i og fik det hele bygget ind i harddiskrammen. Det ser jo meget godt ud. Jeg er dog ikke helt sikker på, at LED'ernes wiring er så flot, så den tænker jeg lige lidt mere over:

Her er lige et par billeder af den blæser, der sidder udfor grafikkortet og trækker varm luft ud af kabinettet dér.

Ledningen skal naturligvis sleeves, der skal sættes en hastighedsjustering på den og jeg tror, på nuværende tidspunkt, at jeg vil male selve blæseren UV-grøn (ikke krom-kassen, men selve blæseren), så den grønne UV-farve vil lyse op igennem de runde huller:

Nå, Northbridgen løber riiimelig varm, så der skulle en ny profil på.

Det blev til en Thermalright HR05 IFX, som jeg købte privat.

Den gamle profil blev pillet af, chippen blev renset og jeg fik installeret den nye køler. Det var lidt bøvlet at spænde den nye køler fast, da der ikke var meget plads. Selve monteringen er heller ikke den bedste, idet køleren faktisk kan dreje rundt ovenpå chippen, men når varmen først har hærdet Artic Silver 5 pastaen, skulle køleren gerne sidde rimeligt godt fast:

Ved sleeving af motherboard-kablet (det store 24 pins ATX stik) havde jeg ikke dækket de farvede kabler helt.

Ikke så kønt, så det skulle jo dækkes, men jeg gad altså ikke pille alle pins ud af stikket en gang til, så den fik en gang Nitto tape:

Ok, har endeligt besluttet mig for, at kablingen til LED'erne i harddiskrammen ikke levede op til mine krav, så der skulle laves nye kabler og en mere spektakulær tilslutning af disse.

Jeg besluttede mig for at bruge phono-stik og skære et stykke acrylplade ud, så det passede bag i 3.5" rammen.

Phono-HUN-pladen blev fundet i kælderen og der blev indkøbt 8 phono-HAN-stik i krom hos Brinck Elektronik.

Dernæst blev der loddet modstande på phono-HUN-pladen, det hele parallelt, så der kan tilsluttes LED'er enkeltvis uden at det går ud over lysstyrken i de øvrigt tilsluttede LED'er.

Et stykke 3 mm. acryl blev indkøbt hos Silvan (25 kr. for en rest på 60x60 cm) og der blev ridset, knækket og slebet, så jeg tilsidst havde en plade, der passede bagi 3.5" rammen. Denne ramme blev så malet bagpå med sort spraymaling (mat). På dén måde får den lidt dybdeeffekt og da malingen sidder inde i 3.5" rammen, kommer man ikke så nemt til at ridse den. Havde egentligt besluttet, at der skulle laves et Molex-stik til strømforsyning af LED'erne, men besluttede at lave direkte kabling til en afbryder, mage til den jeg brugte til UV-rørene:

Når jeg nu var så godt igang med acryl'en, blev det besluttet at lave en dækplade til grafikkortet, idet ATI-kortets røde farve ikke rigtigt harmonerede med resten af indretningen.

Pladen blev målt op, knækket af, slebet til og der blev lavet skabelon til et hul, som skulle lukke overskydende varme på bagsiden af GPU'en ud:

Hm... som nævnt i starten af denne worklog, startede det hele egentligt med et ønske om at prøve vandkøling, men idéen blev droppet pga. finanserne.

Jeg blev dog hooked på det igen, så nu skal der vandkøling i lortet!

Der blev indkøbt en radiator med tilhørende gitter fra Aqua Computer. Efter lidt møje og besvær med at få identificeret radiatoren fandt jeg frem til, at det måtte være enten en HW Labs Black Ice Extreme II, eller en lidt ældre HW Laws. Om flowet er godt nok i den og om den køler godt nok, må vi se senere.

Aqua Computer gitteret er lavet specielt til Aqua Computer Airplex EVO 240 modellerne, der har lidt længere end de sædvanlige 15 mm. mellem de 2 120 mm. blæsere, så en ikke-Aqua Computer radiator kan normalvist ikke bruges med det gitter, medmindre den er blevet modificeret i monteringshullerne til blæserne. Som man også kan se, havde den tidligere ejer boret nye huller til blæserne i radiatoren, så den passer til Aqua Computer gitteret, men jeg er dog på nuværende tidspunkt ikke sikker på, at jeg vil gøre brug af Aqua Computer gitteret, for hvad nu hvis jeg vil skifte radiatoren ud på et tidspunkt? Så skal jeg jo til at modificere den nye radiator. Nå, anyway. Det må jeg beslutte senere. Her kommer lige nogle billeder af radiatoren (før og efter rengøring) og gitteret:

Så var jeg igen lige en tur forbi Studiedata for at hente nogle ekstra UV-grønne Nanoxia blæsermonteringsdutter, 2 ekstra Nanoxia blæserstyringer og 2 Nanoxia FX12 blæsere:

Jeg skulle have toppen af mit Lian-Li PC6070 pillet af, for at kunne save hul til radiatoren, så jeg måtte bore 4 popnitter ud (2 foran, 2 bagi).

Der findes en fuldstændig tåbelig guide til fjernelse af popnitter på internettet - det er noget med, at man skal bruge en Dremel og en skæreskive, for dernæst at brække popnittens hovede i 2 dele med en flad skruetrækker. Sådan noget vrøvl! Man borer da bare det inderste af popnittens hovede ud og skubber derefter resten af nitten ud med et spids genstand - her en gammel skrue. Brug denne fremgangsmåde istedet, da den IKKE skader kabinettet!

Så skulle der lige måles efter med radiatoren. Der er ikke meget plads!

Som I kan se, må mine UV-rør også flyttes længere ned, for at give plads til radiatoren og blæserne:

Jeg fik boret monteringshullerne til 80 mm. blæserne lidt op, så de grønne Nanoxia-dutter kunne være der. De er nemlig RET skrøbelige og knækker for et godt ord, så det nytter ikke noget at hive hårdt i dem, for at få dem ind i hullet. Så hellere udvide hullet en smule. Ikke for meget. De skal jo stadig sidde godt fast:

Der skulle laves gevind i hullerne, hvor popnitterne sad.

Hullerne var lige under 4 mm (nok omkring 3,8), så der var ikke meget aluminium at gøre godt med. Hvilket også ses på billederne.

Jeg besluttede at bore hullerne op til 4,2 mm. og skære 5 mm. gevind i dem. Jeg tog ingen billeder af det, men processen er den samme som på billederne af skæringen af 4 mm. gevindet:

Hmmmm. Nå.... der kommer jo nok altid øjeblikke, hvor en casemodder kommer i tvivl og dernæst vælger at gå en anden vej.

Jeg valgte ihvertfald at sælge min ny-indkøbte radiator og rad-gitteret, da det irriterede mig, at der ikke var 15 mm. imellem de midterste blæsermonteringshuller, altså der hvor de 2 120 mm. blæsere mødes på midten. Og ja, man kan sige at det er tåbeligt, men jeg kan nu engang godt lide standarder og hvis jeg skulle skifte min radiator ud engang, ville jeg gerne have et gitter, der ikke krævede modificering af blæsermonteringshullerne i den nye radiator - og det gjorde brugen af Aqua Computer gitteret desværre.

Men altså, intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, for nu fik jeg taget mig sammen til at få lavet nogle udkast til mit eget gitter-design:

Senest redigeret af Nutman : 23. June 2010 kl. 10:07

Overclocker Macho Man's avatar
    Oprettet
    Jan 2008
    Sted
    Denmark, Frederiksberg
    Tak
    1
    Takket 0 Gange i 0 Indlæg

Re: Nutman worklog

*Skal nok komme når jeg er hjemme*
    Senest redigeret af Macho Man : 7. October 2008 kl. 10:19
    E8200 2.66@3.25
    Mobo - Gigabyte P35-DS3R
    Ram - 2GB Crucial Ballistix 508 Mhz 4-4-4-9
    Gpu - Nvidia 8800gts 640 mb stock
    Cooler - Thermalright Ultima 90-i
    The coin
    Samsung 245b 24"
    Eee 901 owner

OCTeamDenmark Nosfer@tu's avatar
    Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23
    Takket 23 Gange i 20 Indlæg

Glæder mig
    Senest redigeret af Nosfer@tu : 7. October 2008 kl. 10:37
    OCTeamDenmark.com Staff
    Cooled and sponsored by Coolerkit.dk

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Sådan. Så blev 1. del af workloggen postet. Så kan I godt ændre jeres 2 overnstående kommentarer til noget mere meningsfyldt.

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

WOW glæder mig til at læse det her iaften.
    OCTeamDenmark.com Staff

Member Karse's avatar
    Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark - Dragør
    Tak
    0

Ser alt for fedt ud

og **** du har sygt mange PSU'er xD
    Core i7 920 D0 Thermalright IFX-14 I Asus P6T X58
    I 3x2GB Patriot Viper PC3-12800 8-8-8-24 I
    2xWG Black 750GB 32mb i Raid 0 I ATI 4870 512mb
    Samsung 206BW 20" + samsung 2493HM 24" I Enermax Liberty 500watt I Antec P182 Black
    Soundblaster X-FI XtreameMusic I Logitech Z4 2.1 I Logitech MX revolution + logitech dinovo edge

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Ja som man siger på godt jysk: Jeg har så mange, at jeg sælger ud af dem.

Så derfor: www.nutman.dk/hardwaresalg/ - køb, for fanden!

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

VIRKELIG fed læsning.
    Dejlig skrevet og virkelig dejligt at se på og føle man er med til

KANON ARBEJDE!
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

I aim to please, hehe.

Når maskinen kører, skal jeg have lidt hjælp til at lære at overclocke. Det regner jeg nu med ikke bliver et problem herinde.

Oprettet
    Jan 2008
    Sted
    Denmark, Frederiksberg
    Tak
    1

Fedt projekt helt sikkert, og det trick med fjernelse af popnitter er nice! Og tror egenligt godt jeg kunne bruge et kabinet + én chipset køler
    E8200 2.66@3.25
    Mobo - Gigabyte P35-DS3R
    The coin
    Samsung 245b 24"
    Eee 901 owner

Senior member psyxeon's avatar
    Oprettet
    Aug 2008
    Sted
    Jyland øst
    Tak
    0

Fed work log, jeg kan godt lige din diode opsætning.
    CPU : I7 920 @ 4.2 D-TEK FuZion v2
    RAM : 3x2gb OCZ blade cl9 @ 2050mhz
    MOBO: DFI LP UT-X58-T3eH8
    GFX : Ati 4870x2 @ 800 - 950
    PSU : Antec TruePower Quattro 1K
    CASE: Antec 1200
    LCD : Hazro 30"

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Macho Man: Jeg synes, tricket med popnitterne er ret åbenlyst, hehe. Kan slet ikke forstå, at folk skærer dem over på langs og dermed laver skader på kabinettet.
    Du kan godt købe et kabinet, men min chipsetkøler (Thermalright) er muligvis solgt. Men så køber du jo bare en af mine Maze4 og hopper på vandvognen, hehe.

Psyxeon: Takker. Bliver spændende at se, hvordan lyset fordeler sig, når maskinen er helt færdig.

Oprettet
    Jan 2008
    Sted
    Denmark, Frederiksberg
    Tak
    1

Citer Oprindeligt indsendt af Nutman Se indlæg
    Macho Man: Jeg synes, tricket med popnitterne er ret åbenlyst, hehe. Kan slet ikke forstå, at folk skærer dem over på langs og dermed laver skader på kabinettet.
    Du kan godt købe et kabinet, men min chipsetkøler (Thermalright) er muligvis solgt. Men så køber du jo bare en af mine Maze4 og hopper på vandvognen, hehe.

Psyxeon: Takker. Bliver spændende at se, hvordan lyset fordeler sig, når maskinen er helt færdig.
    Ah skidt Har været på vand vognen (Lidt alternativt dog) men der var en mindre lækage
    E8200 2.66@3.25
    Mobo - Gigabyte P35-DS3R
    The coin
    Samsung 245b 24"
    Eee 901 owner

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Citer Oprindeligt indsendt af Macho Man Se indlæg
    Ah skidt Har været på vand vognen (Lidt alternativt dog) men der var en mindre lækage
    Det oplever vi alle en gang.

Men jeg har aldrig mistet hardware på det endnu

Smider altid lidt toilet papir rundt om fittings hvis jeg er usikker. så Kan man da se der er en lækage inden man "mærker" den
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Halloooo folkens? Aldrig hørt om leak testing? Eller kan I ikke finde ud af at kortslutte jeres PSU, så den giver strøm uden at man behøver at have motherboardet tilsluttet? Eller er I bare for dovne til at lade skidtet køre leak test i en weekend 24/7?

Oprettet
    Jan 2008
    Sted
    Denmark, Frederiksberg
    Tak
    1

Citer Oprindeligt indsendt af Nosfer@tu Se indlæg
    Det oplever vi alle en gang.

Men jeg har aldrig mistet hardware på det endnu

Smider altid lidt toilet papir rundt om fittings hvis jeg er usikker. så Kan man da se der er en lækage inden man "mærker" den
    Ok fedt skal jeg huske at skrive bag øret

Halloooo folkens? Aldrig hørt om leak testing? Eller kan I ikke finde ud af at kortslutte jeres PSU, så den giver strøm uden at man behøver at have motherboardet tilsluttet? Eller er I bare for dovne til at lade skidtet køre leak test i en weekend 24/7?
    Der var intet hardware der futtede af(Dog en smule rust omkring mobo batteriet ) og setup'et havde kørt i 3 uger.
    Kommer der egenligt mere omkring setup'et?
    E8200 2.66@3.25
    Mobo - Gigabyte P35-DS3R
    The coin
    Samsung 245b 24"
    Eee 901 owner

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Kommer der egenligt mere omkring setup'et?
    Jeps, i aften.

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Så så

Weekend er sku alt for meget

1 time er mere end nok
    OCTeamDenmark.com Staff

OCTeamDenmark Gripen90's avatar
    Oprettet
    Jun 2007
    Sted
    .
    Tak
    3
    Takket 3 Gange i 3 Indlæg

Oh the insanity we love it

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

1 time er mere end nok
    I pity your hardware!!

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Ny opdatering kommer imorgen.

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Har også fået købt et XSPC X20 Delta V2 CPU kølehovede, skaffet 2 stk. DangerDen Maze4 chipset kølehoveder (fundet hos Studiedata), et D-Tek UV-Blue 5.25" bay reservoir og en Alphacool NexXxos Pro II radiator. Alle disse dele er indkøbt med minimal flow begrænsning for øje:

Og ja, jeg mangler fortsat en pumpe, et GPU-hoved, noget slange og samtlige fittings.
    Jeg har, indtil videre, besluttet mig for at køre med 10/8 ID Push-On fittings.

Jeg besluttede også hurtigt at nøjes med at køle nordbroen med vand, idet sydbroen ikke blev specielt varm.
    Planen var så at flytte Thermalright-profilen til sydbroen og bruge et af Maze4-hovederne (modificeret til overhovedet at kunne sidde der) på nordbroen.
    Men så var der pludseligt en gut, der solgte nogle spritnye Biostar P35 boards for 299 kr./stk., så sådan et MÅTTE jeg bare købe. Sender penge til ham imorgen og har så kortet engang i næste uge.

Så nu mangler jeg bare en ordenlig CPU og at få solgt det gamle lort, hehe. Nåååhja, har også solgt mit ATI 3850, da det jo er blevet håbløst forældet, siden jeg begyndte på det her projekt for et halvt års tid siden, heh. Vil så have et 4850 nu og proppe en Swiftech MCW60-R GPU vandblok på. Så pt. leder jeg efter begge dele...

Anyway, var ude hos min svoger, som er uddannet gravør (meget handy kontakt at have, hehe). Han skulle hjælpe mig med at lave 2x114 mm. huller i toppen af kabinettet (114 mm. svarer til blæserens bladdiameter, altså selve den roterende del). Jeg havde egentligt skulle låne et 114 mm. kopbor af Boris fra h20koeling.dk, men han nåede ikke at svare mig inden, så vi hoppede på opgaven med krum hals og en "radiusfræser", som min svoger kaldte det. Det svarer egentligt til sådan en dims, som spioner og indbrudstyve altid laver huller i glas med i filmene, men denne er bare til metal.
    Den var sgu' svær at styre og det virkede liiiiidt vildt - men det blev altså RET pæne huller og nu skal jeg bare selv lave monteringshullerne:

TIP: Min svoger fortalte og viste mig, hvordan man kan genskabe finishen på eloxeret aluminium ved at bruge skurepulver, lidt vand og en neglebørste og så ellers bare bruge børsten i samme retning som rillerne i det eloxerede aluminium. Resultatet blev helt fantastisk. Jeg havde før småridser og et lidt plettet udseende på min kabinettop, men efter han havde været igang, så toppen ud som ny. Kan anbefales! Men man tager jo en smule af eloxeringen væk, når man pudser med skurepulver, så det er ikke et trick, man kan bruge 100 gange, idet eloxeringen, som basalt set bare er et glaslag, jo kun har en vis tykkelse...

Monteringshullerne skulle vi nok have lavet ved samme lejlighed, for vi havde en skabelon, hvor både 114 mm. hullerne OG monteringshullerne var markeret, men det fik vi bare aldrig gjort.
    Jeg sad derfor et stykke tid og funderede over, hvordan i alverden jeg skulle finde centrum af 114 mm. hullerne, indtil min kæreste foreslog noget så simpelt som bagepapir! Her er jeg igang med at tegne hullerne på bagepapiret:

... og så var det bare igang med at markere, checke med blæserne og tilsidst bore hullerne:

Nå, fik solgt mit ASUS P5ND2-SLI, da jeg som sagt gerne ville have fat i et Biostar P35 board - besluttede mig dog for at gå efter et andet P35 board, da Biostar boardet havde ATX-stikket placeret ret dårligt, mellem CPU-soklen og PCI-E stikket. Hvad tænker de dog på?

Har muligvis også fået solgt min Thermalright HR05 IFX køleprofil og der er også en gut, som er interesseret i Maze4 chipset hovederne. Jeg forestiller mig ikke, at jeg skal bruge disse hoveder, da jeg nok ikke skal lave det vilde overclock, når maskinen er samlet. Jeg vil nok også gerne af med min P4 CPU og op på en C2D, men nu må vi se, hvad finanserne siger til det.

Oh, og så fik jeg fat i et Swiftech MCW60-R til GPU'en:

Det er lækkert nok. Så mangler jeg kun en pumpe, slange og fittings.

Pt. ligger jeg også i forhandlinger med forskellige sælgere ang. køb af P35 motherboard, 4850 grafikkort og der skulle også være en Watercool 80 mm. radiator på vej, som skal monteres på den 80 mm. blæser, der trækker luft ud af kabinettet ved CPU'en.
    Senest redigeret af Nutman : 9. October 2008 kl. 08:59

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Spænde læsning

I pity your hardware!!

Please dont

Har haft vand i ca 6 år nu
    Vedmindre du hiver rundt i slangerne er 1 time MEGET mere end nok
    OCTeamDenmark.com Staff

HWbot Team Captain noxon's avatar
    Oprettet
    Aug 2007
    Sted
    Denmark, Århus
    Tak
    7
    Takket 12 Gange i 12 Indlæg

Dejligt med nogle gode billeder og spændende tekst til
    Cooled and Sponsored by Coolerkit.dk and AGA

Testing MSI P55-GD65 + i7 860 - SuperPI Low-clock Challenge

Oprettet
    Jan 2008
    Sted
    Denmark, Frederiksberg
    Tak
    1

Hullerne ser da fine nok ud set udefra indefra skal de måske ha' med en fil
    Hvad er det du gør når du spænder blæseren fast til det stykke metal/plastik?
    E8200 2.66@3.25
    Mobo - Gigabyte P35-DS3R
    The coin
    Samsung 245b 24"
    Eee 901 owner

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Hullerne ser da fine nok ud set udefra indefra skal de måske ha' med en fil
    Hvad er det du gør når du spænder blæseren fast til det stykke metal/plastik?
    De HAR skam fået med en fil. Selve metallet er filet pænt, men lyddæmpningsskummet er flosset i kanten og skal lige rettes til, hvis jeg da kan gøre det uden at gøre skaden værre.

Jeg satte lige blæserne fast med 2 skruetvinger for at de ikke skulle kunne rykke sig, mens jeg markere stederne, hvor jeg skulle bore hullerne. Det var fint nok at tegne op på bagepapir, men jeg syntes også, at jeg lige skulle checke med blæserne, for at se, om mine markeringer nu også var sat ordenligt, inden jeg begyndte at bore. Det viste sig faktisk at være en bedre metode at markere på, for så kom blæserbladene også til at være 100% lige nedenunder 114mm. hullerne og ikke forskudt et par mm. den ene eller anden vej - ja, kringlet at forklare, men det var simpelthen bare for at dobbeltchecke inden jeg begyndte at bore.

New Member Maverick's avatar
    Oprettet
    May 2007
    Sted
    Slet mig?
    Tak
    0

Jøsses, det bliver lagt noget arbejde i det mod. Jeg er ikke så meget for alt det pling osv., men bøjer mig og indrømmer det indtil videre ser meget lovende ud.

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Ja, så fik jeg sørme lige fat på en lille, rar 80 mm. WaterCool radiator:

Meeeen....ind- og udgangene er jo ikke præcist 8 mm. (de er omkring 7 mm) og hvis man er lidt perfektionist og gerne vil have hele systemet til at være mindst 8 mm. ID, må man jo igang med at modde lidt:

Det blev ikke heeelt så pænt efter udboringen:

Men det er der vel råd for? Havde købt det her dejlige sæt for 100 kr. i Harald Nyborg tidligere på måneden:

Der var dog ikke noget perfekt værktøj, så efter en halv times arbejde med de runde sandpapirs-"dimser", så ind- og udgangene sådan ud:

Tja, det bliver nok ikke meget bedre med det nuværende udstyr, så det må være godt nok. Hullerne er jo også 8 mm. ID nu og den smule turbulens, som ridserne giver, kan sgu' nok ikke måles. Satser jeg på....

Anyway, havde også fået fat på en brugt Laing DDC PRO pumpe - eller, jeg TROEDE det var en DDC PRO. Det viste sig dog at være sådan en fætter:

Jeg skulle have pumpen skildt ad, for at kunne rense den:

Som I nok kan se, er der lidt skidt på både på rotoren, rotorhuset og toppen:

Men hvad værre er: toppen var revnet!!!!

Så nu skal jeg også have en anden top. Suk.....

Nå, gik igang med at rense rotor og rotorhus. Først fik rotoren en gang Autosol og så blev begge dele sprayet med Limelite for at prøve at fjerne kalk, eller hvad det nu var, der havde aflejret sig. Bagefter var rotoren jo helt anstændig at se på....:

Senest redigeret af Nutman : 16. October 2008 kl. 15:49

New Member Sensation's avatar
    Oprettet
    May 2007
    Sted
    1700 Kbh V
    Tak
    0

more, more!
    Det er bare så fedt at lure pics af sådan et projekt der!!
    Ser frem til næste update

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Kanon arbejde....

Egentlig burde du bare få min top m8

Så har du noget mere at skrive om
    Kommer du forbi og siger hey i Ballerup ?
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Nosfer@tu: Det er et yderst gavmildt tilbud, men jeg venter lige lidt og ser ad. Er nemlig blevet tilbudt både en OCLabs XP top og en XSPC Acrylic Reservoir top, som iflg. Martins Liquid Lab skulle yde noget mere end din top - men, som sagt: yderst venligt. Vi venter lige og ser ad.

Kommer desværre ikke til Ballerup i weekenden. Har 1000 andre ting i denne weekend! Men hyg jer derude og jeg forventer billeder snarest efter weekenden.
    Og så venter jeg iøvrigt stadig på rapporten ang. den sammenligning I lavede af 10W og 18W versionerne af DDC pumpen

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Nosfer@tu: Det er et yderst gavmildt tilbud, men jeg venter lige lidt og ser ad. Er nemlig blevet tilbudt både en OCLabs XP top og en XSPC Acrylic Reservoir top, som iflg. Martins Liquid Lab skulle yde noget mere end din top - men, som sagt: yderst venligt. Vi venter lige og ser ad.

Kommer desværre ikke til Ballerup i weekenden. Har 1000 andre ting i denne weekend! Men hyg jer derude og jeg forventer billeder snarest efter weekenden.
    Og så venter jeg iøvrigt stadig på rapporten ang. den sammenligning I lavede af 10W og 18W versionerne af DDC pumpen
    Ja vi skal have slået Magix

Ja de yder meget bedre m8!
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Nå, det viser sig, at pumpen er slidt ned. Slidt MEGET ned.

Jeg har talt med en del ejere af Laing DDC pumper OG Vcore.dk (= forhandleren, der oprindeligt solgte denne pumpe for halvandet år siden) og alle er enige om, at de aldrig har set en Laing DDC pumpe være slidt SÅ meget ned. De mener, at pumpen enten har været behandlet dårligt, eller har været monteret forkert, så nu skal jeg have fat i et nyt rotorhus...

En fyr fra OC Team Denmark, som kalder sig Riska, nævnte, at han havde et spritnyt rotorhus liggende, som jeg kunne få for 2 pakker rød Cecil. Jeg takker mange gange, Riska!

Her er nogle billeder af den slidte pumpe og også et par billeder af pumpen i adskildt tilstand:

Når man kigger på kabinettet, så har det altså en del ridser på indersiden. Jeg KUNNE jo male dem over, eller dække dem med plexiglas... men jeg har besluttet mig for at polere dem væk. Indersiden skal ikke ligne et spejl, men skal matche harddiskrammen og VGA-blæserhuset.

Først skulle fødderne pilles af kabinettet (de skal alligevel erstattes af aluminium/gummifødder):

Fordi jeg skulle fjerne en masse popnitter for at kunne skille kabinettet ad, besluttede jeg mig for at nitte kabinettet sammen igen bagefter poleringen, istedet for at lave gevind og skrue det sammen. Det burde være nemmere på denne måde og det er nok også det bedste valg, når man tænker på, at jeg ikke kommer til at skille kabinettet ad så ofte igen (håber jeg da!).

Jeg købte en nittetang og nogle nitter hos Harald Nyborg (købte også et hulsavssæt og noget fint sandpapir til at lappe CPU'en og pudse kabinettet med):

Nitterne på undersiden ser således ud:

Det er forsænkede nitter, så sådan nogle skal jeg altså også ud at skaffe.

Her er lige nogle billeder af kabinettet, mens det bliver skildt ad:

Jeg har også fået fat på en XSPC reservoir top, som skal erstatte den revnede Alphacool PRO top - jeg fik faktisk fat på 2 nye toppe: XSPC-toppen OG en OCLabs XP Pro top, men jeg vil nok bruge XSPC toppen. Efter at have læst en test hos Martin's Liquid Lab, synes jeg at XSPC toppen er det bedste valg. Hvilket betyder, at jeg vil sælge mit D-Tek 5.25" reservoir og OCLabs XP Pro toppen....

Jeg har også købt en anden CPU - en E6750. Ingen kvittering, men det er også ligemeget, for jeg vil lappe CPU'en og så ryger garantien jo alligevel:

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Kanon med en update

Ca 950 Views på din tråd nu

Fandt en anden dude med din stepping

1.55 Volt

Og du har altså garranti selvom der ikke er kvittering, direkte hos Intel med super RMA service!
    Vedh Vedh Nutman worklog (Update: 21/06/2010 - 2 updates på samme tid!)-screenshot001.jpg  
    Senest redigeret af Nosfer@tu : 28. October 2008 kl. 09:31
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Dit billede virker ikke?

Fint med garanti. Kunne være, jeg lige skulle teste den først så, inden jeg lapper den.

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Dit billede virker ikke?

Fint med garanti. Kunne være, jeg lige skulle teste den først så, inden jeg lapper den.
    Så er det Addet
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Oct 2008
    Sted
    Roskilde
    Tak
    0
    Takket 1 Gang i 1 Indlæg

Yeah! Lad os se, om jeg kan få den derop - og med lavere temps.
    Hvor ser du 1.55 volt henne?

Oprettet
    May 2007
    Sted
    Denmark,Hillerød
    Tak
    23

Det læste jeg på det slovakiske forum m8.

Men det er P5K med maks undervolt
    OCTeamDenmark.com Staff

Oprettet
    Jan 2008
    Sted
    Denmark, Frederiksberg
    Tak
    1

Kanon med en update

Ca 950 Views på din tråd nu

Fandt en anden dude med din stepping

1.55 Volt

Og du har altså garranti selvom der ikke er kvittering, direkte hos Intel med super RMA service!
    300 af dem er mig der sidder og spammer f5 knappen
    Keep it comming
    E8200 2.66@3.25
    Mobo - Gigabyte P35-DS3R
    The coin
    Samsung 245b 24"
    Eee 901 owner

Member Dr. Nope's avatar
    Oprettet
    Feb 2008
    Sted
    Denmark
    Tak
    0

Rigtig fedt projekt detteher, virkelig gennemført. Tillykke med din cpu, jeg har en steppin b rev g0 der render 3,6ghz uden problemer med en true passivt, det syntes jeg da er meget pænt. Dog render den ikke hurtigere, jeg tror det er pga vdroop på mit motherboard.
    "wir mussen wissen, wir werden wissen." David Hilbert

+ Besvar emne
Side 1 af 3 1 2 3 SidsteSidste

LinkBacks (?)

1. 28. June 2010, 03:20
  2. 31. May 2010, 07:11
  3. 26. May 2010, 09:58
  4. 25. May 2010, 18:41
  5. 25. May 2010, 09:33
  6. 21. May 2010, 20:24
  7. 21. May 2010, 19:14
  8. 9. May 2010, 16:40